Följ oss

fredag 11 februari 2011

Tips och Trix: Pappersförvaring

På det stora varuhuset med gul och blå skylt (Ikea) hittar jag ofta massor av bra förvaring till humana priser.

Länge sökte jag den ideala lösningen för pappersförvaring och har bland annat provat såna ställ som butikerna har. Dom är ganska bra, men det lite bökigt att se papperen i dem. Man har kanske inte 20 st av samma papperen så som butikerna har.

Ganska så snabbt växte jag ur mitt ställ, och sökte ny förvaring. En runda på Ikea var lösningen!


Du behöver: Ett stycke låda Dröna 49kr.


Du behöver: Summera mappar 99kr, samt en skärmaskin eller sax. (Det är inte säkert att alla skärmaskiner klarar av att skära igenom plasten. Jag använder en avlagd skärmaskin, som jag inte är så rädd om.)


Skär bort ca 1,5-2cm på ena sidan av mappen. Gör likadant på alla femton mappar.


Häng sedan mapparna, en efter en, i lådan.


Fortsätt att hänga upp alla mappar, och sedan är det bara att fylla på med alla fina papper du shoppat hos Scrapparazzi.

Jag tycker att det blir allra bäst med ett och ett halvt paket mappar per låda. Har du mycket papper så kan du till exempel göra en förvaring för cardstock och en för mönsterpapper. Två lådor och tre förpackningar mappar. Jag är nu inne på min tredje låda mönsterpapper och en med cardstock. Förvaringen passar också till annat. Till exempel stora ark med stämplar, paperstacks, thickers etc.

Hoppas att ni får nytta av mitt tips för pappersförvaring!

Ta det lugnt i snön!

Kram, Sofia - Jozie

7 kommentarer:

  1. Tycker jag var en jättebra idé!
    Undrar om Dröna har lock...???

    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Nix, inget lock till denna låda! Papperen sticker ju upp också, så det skulle inte riktigt fungera med lock. (Jo, om man lägger det löst ovanpå förstås.)

    SvaraRadera
  3. I see; trodde att papperen stack upp som för att visa bara, man ser inte riktigt måtten på bilden så jag tänkte att kanske kanske den är ca 30 cm eller så...

    Charlotta

    SvaraRadera
  4. Undrar om man kan ställa lådan i en expedit hylla utan att pappren viks?

    SvaraRadera
  5. MadebyMammaMia: Det kan jag tyvärr inte svara på, för jag har ingen expedithylla. Jag tror dock inte det, för jag tror att de här lådorna passar i expeditfacken som dom är. Förvaringen gör ju att papperen sticker upp ca 7-8 cm. Jag har mina står uppepå lite lägre skåp, där står dom perfekt! :)

    SvaraRadera